Plan lekcji dla notacji rozszerzonej

11 października 2021

Uczniowie będą tworzyć, odczytywać i rozkładać duże liczby.

Klasa

4 klasa

Czas trwania

Jedna lub dwie lekcje, każda po 45 minut.

Materiały:

  • papier lub duże kartki z numerami od 0 do 10 (wystarczająca ilość dla całej klasy)
  • tablica kredowa, tablica biała lub rzutnik multimedialny

Kluczowe słownictwo

  • wartość miejsc, jedynki, dziesiątki, setki, tysiące, dziesięć tysięcy, sto tysięcy, zapis rozszerzony (lub forma rozszerzona)

Cele

Uczniowie zademonstrują swoje rozumienie wartości miejsc w celu tworzenia i odczytywania dużych liczb.

Spełnione standardy

4.NBT.2 Odczytywanie i zapisywanie wielocyfrowych liczb całkowitych z użyciem cyfr podstawowych, nazw liczb i rozszerzonej formy.

Wprowadzenie do lekcji

Poproś kilku ochotników, aby podeszli do tablicy i zapisali największą liczbę, jaka przychodzi im do głowy i przeczytali ją na głos. Wielu uczniów będzie chciało zapisać na tablicy nieskończoną liczbę, ale umiejętność odczytania jej na głos jest trudniejszym zadaniem!

Krok po kroku Procedura:

  1. Daj każdemu uczniowi kartkę papieru lub dużą kartkę z cyfrą z przedziału 0 - 10.
  2. Wywołaj dwóch uczniów z przodu klasy. Dowolnych uczniów, pod warunkiem, że obaj nie trzymają kartki z cyfrą 0.
  3. Poproś uczniów, aby pokazali swoje cyfry klasie. Na przykład, jeden uczeń trzyma 1, a drugi 7. Zapytaj klasę: "Jaką liczbę tworzą, gdy stoją obok siebie?". W zależności od tego, gdzie stoją, nowa liczba to 17 lub 71. Poproś uczniów, aby powiedzieli, co oznaczają poszczególne liczby. Na przykład, w przypadku 17, "7" oznacza 7 jedynek, a "1" to tak naprawdę 10.
  4. Powtórz ten proces z kilkoma innymi uczniami, aż będziesz pewien, że co najmniej połowa klasy opanowała liczby dwucyfrowe.
  5. Przejdź do liczb trzycyfrowych, zapraszając trzech uczniów do wyjścia przed klasę. Załóżmy, że ich liczba to 429. Podobnie jak w powyższych przykładach, zadaj następujące pytania:
    • Co oznacza 9?
    • Co oznacza cyfra 2?
    • Co oznacza cyfra 4?
    Gdy uczniowie będą odpowiadać na te pytania, zapisz liczby: 9 + 20 + 400 = 429. Powiedz im, że jest to tak zwany "zapis rozszerzony" lub "forma rozszerzona". Termin "rozszerzony" powinien być zrozumiały dla wielu uczniów, ponieważ bierzemy liczbę i rozkładamy ją na części.
Po wykonaniu kilku przykładów z przodu klasy, poproś uczniów, aby zaczęli zapisywać rozszerzoną notację, gdy zaprosisz ich do tablicy. Mając wystarczająco dużo przykładów na papierze, gdy przyjdzie do bardziej skomplikowanych problemów, będą mogli wykorzystać swoje notatki jako punkt odniesienia. Kontynuuj dodawanie uczniów z przodu klasy, dopóki nie zaczniesz pracować z liczbami czterocyfrowymi, potem pięciocyfrowymi, a następnie sześciocyfrowymi. W miarę przechodzenia do tysięcy, można "stać się" przecinkiem, który oddziela tysiące od setek, lub przydzielić przecinek uczniowi. (Uczeń, który zawsze chce brać udział w zajęciach, jest dobrym kandydatem do tego zadania - przecinek będzie często przywoływany).

Praca domowa/ocena

Możesz dać uczniom do wyboru jedno z zadań - oba są równie długie i równie trudne, choć na różne sposoby:

  • Poproś uczniów, aby napisali 987,654 w zapisie rozszerzonym LUB największą liczbę, jaką są w stanie.
  • Poproś uczniów, aby napisali 20 006 w zapisie rozszerzonym (Koniecznie powtórz to zadanie na lekcji następnego dnia).

Ocena

Napisz na tablicy następujące liczby i poproś uczniów, aby zapisali je w notacji rozszerzonej:
1,78630
,551516



Zacytuj ten artykuł Format mla apa chicago Twój cytat Jones, Alexis. "A Lesson Plan for Expanded Notation." ThoughtCo, Aug. 4, 2021, thoughtco.com/expanded-notation-lesson-plan-2312844. Jones, Alexis. (2021, 4 sierpnia). A Lesson Plan for Expanded Notation. Retrieved from https://www.thoughtco.com/expanded-notation-lesson-plan-2312844. Jones, Alexis. "A Lesson Plan for Expanded Notation." ThoughtCo. https://www.thoughtco.com/expanded-notation-lesson-plan-2312844 (accessed September 9, 2021). kopia cytatu

Oglądaj teraz: Eksperci twierdzą, że umiejętności matematyczne nie są genetyczne, tylko wymagają ciężkiej pracy

image

Wojciech Kowal

Redakcja lingua-projekt.pl