Plan lekcji dla notacji rozszerzonej
Uczniowie będą tworzyć, odczytywać i rozkładać duże liczby.
Klasa
4 klasa
Czas trwania
Jedna lub dwie lekcje, każda po 45 minut.
Materiały:
- papier lub duże kartki z numerami od 0 do 10 (wystarczająca ilość dla całej klasy)
- tablica kredowa, tablica biała lub rzutnik multimedialny
Kluczowe słownictwo
- wartość miejsc, jedynki, dziesiątki, setki, tysiące, dziesięć tysięcy, sto tysięcy, zapis rozszerzony (lub forma rozszerzona)
Cele
Uczniowie zademonstrują swoje rozumienie wartości miejsc w celu tworzenia i odczytywania dużych liczb.
Spełnione standardy
4.NBT.2 Odczytywanie i zapisywanie wielocyfrowych liczb całkowitych z użyciem cyfr podstawowych, nazw liczb i rozszerzonej formy.
Wprowadzenie do lekcji
Poproś kilku ochotników, aby podeszli do tablicy i zapisali największą liczbę, jaka przychodzi im do głowy i przeczytali ją na głos. Wielu uczniów będzie chciało zapisać na tablicy nieskończoną liczbę, ale umiejętność odczytania jej na głos jest trudniejszym zadaniem!
Krok po kroku Procedura:
- Daj każdemu uczniowi kartkę papieru lub dużą kartkę z cyfrą z przedziału 0 - 10.
- Wywołaj dwóch uczniów z przodu klasy. Dowolnych uczniów, pod warunkiem, że obaj nie trzymają kartki z cyfrą 0.
- Poproś uczniów, aby pokazali swoje cyfry klasie. Na przykład, jeden uczeń trzyma 1, a drugi 7. Zapytaj klasę: "Jaką liczbę tworzą, gdy stoją obok siebie?". W zależności od tego, gdzie stoją, nowa liczba to 17 lub 71. Poproś uczniów, aby powiedzieli, co oznaczają poszczególne liczby. Na przykład, w przypadku 17, "7" oznacza 7 jedynek, a "1" to tak naprawdę 10.
- Powtórz ten proces z kilkoma innymi uczniami, aż będziesz pewien, że co najmniej połowa klasy opanowała liczby dwucyfrowe.
- Przejdź do liczb trzycyfrowych, zapraszając trzech uczniów do wyjścia przed klasę. Załóżmy, że ich liczba to 429. Podobnie jak w powyższych przykładach, zadaj następujące pytania:
- Co oznacza 9?
- Co oznacza cyfra 2?
- Co oznacza cyfra 4?
Praca domowa/ocena
Możesz dać uczniom do wyboru jedno z zadań - oba są równie długie i równie trudne, choć na różne sposoby:
- Poproś uczniów, aby napisali 987,654 w zapisie rozszerzonym LUB największą liczbę, jaką są w stanie.
- Poproś uczniów, aby napisali 20 006 w zapisie rozszerzonym (Koniecznie powtórz to zadanie na lekcji następnego dnia).
Ocena
Napisz na tablicy następujące liczby i poproś uczniów, aby zapisali je w notacji rozszerzonej:
1,78630
,551516