Life hacki dla nauczycieli online

13 stycznia 2021

Cyfryzacja edukacji była już w toku jeszcze przed wydarzeniami tego roku, w którym coraz więcej zajęć odbywało się przez Internet lub w scenariuszach mieszanych. Przejście to niesie ze sobą ogromne możliwości dla innowacji, ale na pewno nie jest pozbawione wyzwań! Czasami psuje nam się wybór z mnóstwem cyfrowych narzędzi i platform oraz aplikacji z "dzwonkami i gwizdkami", więc jest wiele do powiedzenia, by cofnąć się o krok i skupić na tym, co ważne. W tym wpisie chciałbym podzielić się kilkoma "życiowymi hakami", których nauczyłem się jako nauczyciel online i które, mam nadzieję, pomogą uprościć i uczynić wasze cyfrowe życie nauczyciela bardziej efektywnym...

Czy prowadzisz kurs egzaminacyjny B2? Czy wpadasz w tę samą starą rutynę praktyki egzaminacyjnej?

Chcesz wiedzieć, jak sprawić, aby wspólna nauka działała w Twojej klasie podstawowej?

Czy potrzebujesz świeżych pomysłów na wykorzystanie wideo w swoich zajęciach z języka angielskiego?

Wyzwanie związane z motywowaniem uczniów ESO w języku angielskim

Jakie są najczęstsze wyzwania, z jakimi spotykają się nauczyciele w klasie średniej i jak możemy im sprostać? W trakcie tej sesji przeanalizujemy sposoby większego ukierunkowania klas na uczniów oraz przyjrzymy się szeregowi angażujących działań, ze szczególnym uwzględnieniem projektów i nowego programu nauczania, które z pewnością zmotywują uczniów Twojej ESO.

Co stanowi dla osoby dorosłej znaczącą aktywność językową i czy uczenie się w formule blended learning może pomóc jej w doskonaleniu się w oparciu o zadania? Pod koniec tego weekendu będę uczestniczył w IX Congreso Estatal de escuelas oficiales de idiomas z kilkoma sesjami, które będą dotyczyły tych pytań.

Zajęcia mówione i blended learning dla dorosłych uczniów

W mojej pierwszej sesji "Speak Out Challenge: How to get our learners to produce meaningful oral language", przyjrzymy się praktycznym przykładom zaczerpniętym z SpeakOut (Intermediate), które mogą wspierać komunikację uczniów w języku angielskim. Zestawienie słów w celu wypowiadania sensownego komunikatu nie jest łatwym zadaniem. Tak więc, aby zbudować świeże, motywujące i znaczące ćwiczenia z mówienia, musimy rozważyć kilka rzeczy:

1) odniesienie działań do własnej rzeczywistości uczniów;

2) wykorzystanie autentycznych materiałów;

3) zaangażowanie uczniów.

Dlatego też nie tylko zbadamy, co przeszkadza naszym uczniom w mówieniu, ale także pokażemy skuteczne sposoby, aby nasi uczniowie naprawdę się komunikowali, innymi słowy, powiedzmy więcej niż kilka słów, poprzez połączenie obu tradycyjnych interaktywnych zadań z innymi przydatnymi narzędziami technologicznymi.

W tym miesiącu dzieliłam się z nauczycielami z Catalunyi perspektywami, komentarzami i wiedzą na temat ESL Writing. Departament Edukacji Generalitatu zaprosił nas do udziału w ich regularnych sesjach formacyjnych.

Sesja ta miała na celu dostarczenie nauczycielom szkół podstawowych, średnich i dorosłych strategii mających na celu nadanie znaczenia pisaniu. Praktyczne przykłady dostarczyły nauczycielom różnych technik i działań, które mogliby wykorzystać później w swoich klasach, ale mieliśmy również refleksyjne podejście do pisania i jego znaczenia jako umiejętności produkcyjnej w rozwoju drugiego języka.

Warsztaty z dziećmi są świetne. Uwielbiam je.

Uświadomiłam sobie, że po dość długim czasie nieobecności w klasie, zaczyna się mówić i myśleć zbyt teoretycznie i idealistycznie.

Dzieci sprowadzają nas z powrotem na ziemię, z powrotem do klasy, do miejsca, gdzie trzeba znaleźć idealną równowagę między teorią, trendami i rzeczywistością, gdzie emocje i relacje są równie ważne jak najnowsze trendy w edukacji.

Dlaczego to mówię? Ponieważ stworzyliśmy coś, co nazywamy "klasą z twoją klasą". Głównym celem tej działalności jest zaoferowanie nauczycielom "szkolenia dla nauczycieli na żywo". Prowadzimy klasę dla uczniów (prosimy o obecność nauczyciela angielskiego), a następnie spotkanie z nauczycielami, aby porozmawiać i zastanowić się nad tym, co zrobiliśmy, a także uzupełnić sesję o zasoby i więcej pomysłów.

Dajmy przykład. Zrobiliśmy to w A Coruña, w International School Eiris, wspaniałej szkole, która obecnie stoi przed wyzwaniem wdrożenia stosowania tabletów w swoich klasach, więc postanowiliśmy zorganizować warsztaty QR code dla uczniów oraz sesję szkoleniową dla nauczycieli skoncentrowaną na kompetencji cyfrowej w klasie języka angielskiego.

Dlaczego kody QR? Kiedy mówimy o umiejętności czytania i pisania, musimy mieć świadomość, że w społeczeństwie technologicznym pojęcie to rozszerza się na media i tekst elektroniczny, oprócz alfabetu i systemów liczbowych. Nasi uczniowie muszą nauczyć się czytać obrazy, jak czytać multimedia, jak czytać w sieci i jak czytać wszystko, co może dać im informacje. Kody QR to po prostu inny sposób na zdobycie lub zaoferowanie informacji.

W tej sesji wyjaśniliśmy dzieciom koncepcję kodów QR, ćwiczyliśmy z kodami QR, stworzyliśmy kody QR, a następnie zastanawialiśmy się nad tym, jak możemy je zastosować w naszych codziennych czynnościach.

Dwujęzyczność i wielojęzyczność w szkołach są gorącymi tematami w różnych regionach Hiszpanii, które realizują i realizowały różne plany w celu poprawy umiejętności uczniów, i wszystkie z nich wybrały CLIL jako najbardziej odpowiednie podejście.

CLIL to ambitne i ekscytujące podejście opracowane przez Davida Marsha i jego zespół badawczy. Ma on na celu szerszy cel niż tylko naukę języka. Pokazuje nam, jak używać języka do nauki i uczenia się języków.

Przez kilka lat miałem okazję pracować w dwujęzycznej szkole, która dzięki swojemu dyrektorowi i wydziałowi odniosła wielki sukces we wdrażaniu tego podejścia i pokazała, jak refleksja, planowanie, zaangażowanie, pasja i profesjonalizm mogą coś zmienić.

Podczas mojego pobytu tam jako nauczyciela, aktywnie współpracowałam wprowadzając ICT do projektu i po tych wszystkich latach i doświadczeniach mogę naprawdę potwierdzić, że symbioza pomiędzy CLIL i ICT działa pięknie! Kompetencja komunikacyjna i kompetencja cyfrowa to idealne małżeństwo.

Teraz współpracuję z "Marc per al Plurilingüisme a Catalunya", bardzo ambitnym planem, który ma na celu wykorzystanie kompetencji komunikacyjnych swoich uczniów jako dźwigni. Uczestniczyłam w kilku spotkaniach z osobami odpowiedzialnymi za ten plan, aby ustalić wspólne ramy i było bardzo interesujące zaobserwować, że nie koncentrują się one tylko na zewnętrznych egzaminach, ale na głębszej zmianie metodologicznej.

Przeprowadziłam tę sesję w Tarragonie i w CPR Navalmoral i było wspaniale spotkać się i podzielić niektórymi z moich doświadczeń z tak pasjonującymi nauczycielami.

Tak jak obiecałem wszystkim nauczycielom uczestniczącym w sesjach. Mam nadzieję, że wam się spodobają, a jeśli tak, to... nie wahajcie się komentować i dzielić się nimi!

Wielkie pytania

W tym pierwszym semestrze roku szkolnego zaprezentowałem warsztaty zatytułowane Learning Boxes.

Pomysł "Learning Boxes" wywodzi się z rozmowy z moją przyjaciółką, Maríą Gonzalez, wspaniałą nauczycielką, która kończy teraz studia doktoranckie. Uczestniczyła ona w projekcie Comenius w szkole skandynawskiej. Używali oni pudełek z historiami nauki w środku, gdzie mogli manipulować przedmiotami i odkrywać fakty. W ramach projektu uczniowie tworzyli i wymieniali się pudełkami.

Wkrótce po tej rozmowie, w programie o nauczycielach, zobaczyłam wspaniałe doświadczenie edukacyjne ze szkoły o nazwie "El roure gros" położonej niedaleko Barcelony. Stosują oni naukowe podejście oparte na pytaniach, przewidywaniach, eksperymentach, badaniach, wnioskach... a także używają pudełek - w każdym pudełku znajduje się cały materiał potrzebny do odkrycia naukowego faktu, a uczniowie wyjaśniają swoje odkrycia na osobistym naukowym portfolio.

Przypomniało to o tym, jak dziesięć lat temu na naszych zajęciach umieszczaliśmy kąciki do nauki, w których prezentowaliśmy małe pudełka z materiałami takimi jak gry słowne, gry pamięciowe itp. i jak ten kącik do nauki ewoluował w ciągu ostatnich kilku lat.

Niedawno dowiedziałam się również o pomyśle Learning Stories, który jest rozwijany w ramach projektu iTEC koordynowanego przez European Schoolnet, który tworzy ramy i projektuje przyszłą klasę.

Więc... próbowałem połączyć kropki... a co jeśli umieścimy historie uczenia się w tych pudełkach, aby przeszkolić nauczycieli w zakresie korzystania z samych narzędzi i działań, które można z nimi wykonać?

Co by było, gdyby nauczyciele mogli wykorzystać te pudełka do wprowadzenia PBL i IPBL w naszych codziennych sesjach?

Co by było, gdybyśmy umieścili w każdej rubryce naukę w oparciu o kompetencje?

I tak narodził się ten warsztat.

Ale wtedy... pomyślałam, że skoro nauka jest tak modułowa, powinnam opublikować ją w osobnych pudełkach, abyście mogli wybrać historię nauki najlepiej odpowiadającą waszym potrzebom, dlatego też stworzyliśmy sekcję, w której umieścimy je wszystkie razem, naszą własną małą przestrzeń do nauki opartej na zadaniach.

Martwiłam się o to, jak to ocenić, ale moja koleżanka Estrella López nauczyła mnie, jak rubryki mogą pomóc w ocenie zadań i projektów, więc moim następnym krokiem jest umieszczenie rubryki w każdym pudełku, aby pomóc ocenić to wszystko. Próbowałam iRubrica i naprawdę mi się podoba, ponieważ oferuje on opcje osadzania.

Następnym krokiem jest stworzenie najpierw rubryk, a następnie pudełka...ale zamierzam poczekać na nową reformę edukacyjną, która zostanie opublikowana.

To wszystko było wspaniałą podróżą edukacyjną! Mam nadzieję, że spodobają ci się wyniki.

image

Wojciech Kowal

Redakcja lingua-projekt.pl