Marketing dla freelancerów, którzy nienawidzą marketingu

24 września 2021

Ostatniebadanie freelancerów skupione wokół ich działań marketingowych pokazało kilka ciekawych wniosków:

  • 55% freelancerów poświęca 3 godziny tygodniowo na działania marketingowe online
  • 51% respondentów uważa, że marketing jest zbyt czasochłonny, a 41% uważa, że marketing jest zbyt kosztowny
  • 83% inwestuje środki finansowe w jakiś rodzaj marketingu online
  • 72% twierdzi, że wydaje na marketing mniej niż 100 USD miesięcznie, ale nie więcej (ci, którzy wydają więcej, zgłaszają, że zarabiają więcej)
  • Przeciętny respondent osiągnął swój cel dochodowy w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia działalności.

W badaniu wzięło udział około 2000 amerykańskich freelancerów wszystkich typów, więc można się spodziewać, że liczby te będą się nieco różnić, jeśli zawęzimy je do tłumaczy pisemnych i ustnych, rozszerzymy próbę na inne kraje lub obie te grupy.

Jedna liczba w szczególności, która przykuła moją uwagę to miesięczna inwestycja w marketing. 100 USD miesięcznie brzmiało dość stromo do mnie, ale może się mylę. 1,200 USD na marketing freelancera rocznie. Czy wydajesz tyle na swój marketing? Jeśli tak, daj mi znać, byłbym bardzo zainteresowany usłyszeniem o tym i czy uważasz to za dobrą inwestycję.

Jeśli jesteś już członkiem płacącym ProZ.com, wydajesz od 12 do 18 dolarów miesięcznie na marketing poprzez swoje członkostwo, chociaż dostajesz całą resztę narzędzi i możliwości dostępnych razem z nim. Jest to rodzaj marketingu, który jest łatwy do zrobienia, to co nazywamy pasywnym marketingiem.

Bądź mrówką, nie konikiem polnym

Dla niektórych rodzajów pracy, wysyłanie CV, aplikacji, e-maili, dzwonienie lub spotykanie się z potencjalnymi klientami, drukowanie wizytówek lub ulotek, zamieszczanie ogłoszeń i cały ten aktywny marketing, może być skuteczny. Wielu tłumaczy freelancerów uważa ten rodzaj marketingu za męczący, frustrujący, a także kosztowny, zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Wolisz przecież tłumaczyć, prawda?

Być może będziesz musiał się spieszyć z aktywnym marketingiem, jeśli nagle okaże się, że brakuje ci klientów lub pracy. To się zdarza, gdy freelancer nie ma żadnego rodzaju marketingu na miejscu, podczas gdy jest w pełni zarezerwowany, trochę jak konik polny, który obserwował, jak mrówka robi zapasy na zimę, nie martwiąc się latem, ponieważ jedzenie było obfite, a potem tak bardzo nieprzygotowany na zimę.

Pasywny marketing to Twoje zapasy na zimę. Może pomóc uratować Cię przed niespodziewanym, nawet jeśli praca może być teraz obfita. A czasami jest bramą do nowych możliwości, które mogą się pojawić i zastąpić to, co masz, czymś jeszcze lepszym.

freelancer

Gdzie jest Twoja witryna sklepowa?

Jak już mówiłem, pasywny marketing jest łatwiejszy do zrobienia, jeśli robisz to dobrze, a inwestycja czasowa/monetarna też jest całkiem inna. Zasadniczo polega on na otwarciu jasno oświetlonej witryny sklepowej (Twojej obecności w Internecie) na tętniącej życiem ulicy. Wiele osób przechodzi obok, robiąc zakupy, ale jeśli Twój sklep ma odpowiednie towary (Twoje usługi, doświadczenie, próbki, rzeczy, które Cię wyróżniają), kupujący będą wpadać, aby popatrzeć i porozmawiać z Tobą. Niektórzy będą zainteresowani zakupem teraz, inni po prostu zanotują Twój sklep na wypadek, gdyby potrzebowali tego, co masz do zaoferowania.

Gdzie jednak jest ta tętniąca życiem ulica? Cóż, ProZ.com jest jedną z nich. Powinieneś mieć profesjonalną obecność online w każdym poważnym miejscu związanym z pracą dla profesjonalistów językowych (profil na LinkedIn, na przykład). Ale ponieważ ProZ.com jest najbardziej ruchliwą ulicą, jeśli chodzi o szukanie i znajdowanie profesjonalistów językowych, jeśli nie jesteś tam widoczny tak wyraźnie jak to tylko możliwe, zdecydowanie tracisz szansę na kontakt z klientem. Tak więc członkostwo w ProZ.com, mniej więcej koszt nowej pary butów na rok, jest wszystkim, czego potrzebujesz, aby utrzymać swoją witrynę sklepową na najbardziej ruchliwej ulicy w branży.


Sprawdź swój ranking w katalogu w swojej głównej parze językowej i obszarze specjalizacji. Na której stronie wyników się znajdujesz? Ile stron wyników będzie Twój idealny klient przeglądać, aby dostać się do Ciebie? Mówi się, że "najlepszym miejscem do ukrycia trupa jest strona 2 wyników wyszukiwania Google". Wyniki katalogów działają w podobny sposób. Szanse są takie, że zanim klient przejdzie kilka stron, już znalazł ludzi, których szuka.

Nie marnuj mojego czasu

Kiedy mówię "obecność w sieci", nie mam na myśli posiadania profilu zarejestrowanego w jakimś miejscu i wypełnienia go minimalną ilością informacji. W dzisiejszych czasach, jeśli szukam usługi/usługodawcy online, nie patrzę nawet dwa razy na ludzi, którzy nie włożyli trochę czasu w prezentację swoich usług. Brak zdjęcia? Nie, dziękuję. Brak prawdziwego nazwiska? Zobaczymy. Brak szczegółów na temat usług, które oferujesz lub dlaczego powinienem wybrać właśnie Ciebie? Nie marnuj mojego czasu! Tu właśnie pojawia się inwestycja w czas. Jest to głównie inwestycja z góry. Włóż czas na przygotowanie tej prezentacji, a potem idź robić co chcesz i pozwól jej pracować dla Ciebie w tle.

Teraz pomyśl o swoich dwóch największych klientach...

Mam wszystkich klientów, których mogę obsłużyć teraz, nie ma potrzeby, można powiedzieć. OK! Ale ile razy byś próbował wrócić do sklepu, który był zamknięty za każdym razem, gdy tam poszedłeś?

Teraz pomyśl o swoich dwóch największych klientach. Czy byłbyś w kłopocie, gdybyś jutro, nie z własnej winy, stracił tych dwóch klientów? Jeśli tak, to dlaczego nie wystawić witryny swojego sklepu na zewnątrz i od czasu do czasu odpowiedzieć na zapytanie od zainteresowanego potencjalnego klienta? Najgorsze, co może się zdarzyć, to nawiązanie nowych kontaktów podczas pracy, a nie daj Boże, gdyby Twój status w pełni zarezerwowany miał się zmienić, będziesz miał kilka dobrych tropów do pracy.

Co jest w Twojej witrynie?

Teraz przejdź do swojego profilu na ProZ.com. Na górze Twojego profilu zobaczysz link do "Force visitor view". Kliknij na to. To co widzisz jest tym co każdy odwiedzający Twój profil zobaczy kiedy będzie oceniał pracę z Tobą. Postaw się w buty, lub oczy, swojego idealnego klienta. Czy to co tam widzisz wygląda profesjonalnie, atrakcyjnie, utrzymuje Twoje zainteresowanie, "sprzedaje" Cię na pomysł skontaktowania się z tą osobą z ofertą pracy? Czy mówi o mocnych stronach tej osoby, o tym, co odróżnia ją od konkurencji?

 


Przy okazji, jeśli szukasz sposobów na zbudowanie, zaktualizowanie lub dopracowanie swojej prezentacji online, wiele z tych samych zasad dekorowania prawdziwej witryny sklepowej ma zastosowanie! Myślenie o tym w ten sposób może również pomóc w uruchomieniu Twojej kreatywności. Jeśli potrzebujesz trochę inspiracji, możesz znaleźć kilka wskazówek tutaj:
https://www.appearhere.co.uk/inspire/blog/how-to-dress-your-shop-window

 

 

 

 

 

 

image

Wojciech Kowal

Redakcja lingua-projekt.pl